اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

 آرشيو

This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.

 

Monday, December 05, 2005



در آستانه روز جهانى ايدز در ۱۰ آذرماه مصادف با اول دسامبر دبيركل سازمان ملل و تعدادى از مديران اجرايى آژانس هاى وابسته به اين سازمان پيام هايى را در همين زمينه منتشر كرده اند.
• تلاش براى مهار ايدز
در صورتى كه بخواهيم به هدف توسعه هزاره يعنى مهار بيمارى ايدز تا سال ۲۰۱۵ دست پيدا كنيم، بايد خيلى بيشتر از اينها تلاش كنيم. كوفى عنان دبيركل سازمان ملل با اعلام اين موضوع گفت: امروز براى تلاش در زمينه ايدز در كشورهاى در حال توسعه، سالانه حدود هشت ميليارد دلار در مقايسه با ۳۰۰ ميليون دلار در دهه گذشته، دراختيار داريم. در حال حاضر، در ۴۰ كشور برنامه هاى ملى پاسخ به ايدز شخصاً به وسيله سران دولت يا كشور و يا معاونان هدايت مى شود. در ادامه اين پيام آمده است: امروز، ايدز موضوعى آشنا براى مباحثه در مجمع عمومى سازمان ملل و يا شوراى امنيت است. ما تقريباً در تمامى مناطق جهان شاهد نشانه هاى جديدى از پيشرفت هستيم. ما شواهد عينى داريم مبنى بر اينكه براى معضل ايدز، راه حل وجود دارد. ما برنامه مشخصى براى متوقف ساختن و معكوس كردن روند گسترش ايدز داريم. در اجلاس سران كه در ماه سپتامبر ۲۰۰۵ در مقر سازمان ملل برگزار شد، رهبران جهان قول دادند تا اعلاميه تعهد در زمينه اچ آى وى / ايدز را كه در سال ۲۰۰۱ تصويب شده است به گونه اى كامل به اجرا درآورند و با گسترش و تشديد تلاش هاى پيشگيرانه، درمان، مراقبت و حمايت، شرايطى را فراهم سازند تا هر فرد، بدون استثنا و تبعيض، به اين برنامه هاى نجات بخش دسترسى داشته باشد.
سال آينده، ما پيشرفت هاى به ثمر رسيده در ارتباط با اين اعلاميه را بررسى خواهيم كرد. امروز، بياييد مشخصاً اعلام داريم، زمان اينكه به قول خود عمل كنيم فرا رسيده است. امروز، روز جهانى ايدز، از تمامى شما درخواست مى كنم تا در اين ماموريت به من ملحق شويد.
• هم پيمان در برابر گسترش ايدز
در هجدهمين سالگرد روز جهانى ايدز، آخرين آمار جهانى ايدز نشانگر نقاط اميدى است. پيتر پايوت مدير اجرايى برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه ايدز و معاون دبيركل سازمان ملل متحد در بيانيه ديگرى در همين زمينه با اعلام اين موضوع گفت: ميزان عفونت اچ آى وى در بزرگسالان در برخى از كشورها كاهش يافته است. بخصوص در كنيا، زيمبابوه و برخى از كشورهاى منطقه كارائيب از جمله باهاما، باربادوس، برمودا، جمهورى دومينيكن و هائيتى. تغيير در رفتارها- مانند استفاده بيشتر از كاندوم، بالا رفتن سن نخستين تجربه جنسى و داشتن شركاى جنسى كمتر- هر كدام نقشى اساسى و كليدى در كاهش انتقال عفونت اچ آى وى داشته اند. با اين وجود، اين همه گيرى در جهان در حال رشد است. تعداد افراد مبتلا به يا متاثر از اچ آى وى در سال ۲۰۰۵ به بالاترين حد خود رسيده است، يعنى حدود ۴۰ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر كه تقريباً نيمى از آنان را زنان تشكيل داده اند.

درس هاى برگرفته از همه گيرى ايدز طى ۲۵ سال گذشته واضح هستند. سرمايه گذارى هايى كه در زمينه پيشگيرى از انتقال عفونت اچ آى وى صورت گرفته است چرخه عفونت هاى جديد را شكسته است. سرمايه گذارى صورت گرفته در زمينه درمان و مراقبت، براى افراد امكان زندگى طولانى تر، بهتر و پربارترى را فراهم آورده است. با انجام سرمايه گذارى هاى مشابه هر كشورى مى تواند روند گسترش ايدز را معكوس كند.
«هم پيمان در برابر گسترش ايدز» موضوع جديد بسيج جهانى ايدز است كه اشاره اى است به تعهدى كه همگى ما سپرده ايم؛ تعهد همه ما در راه تحقق يك اقدام استثنايى در برابر ايدز، تعهد تضمين بودجه و ارائه خدمات موثر پيشگيرانه، مراقبت و درمان براى افرادى كه به اين خدمات نياز دارند، قولى است كه همه ما بايد به آن وفادار باشيم. هيچ بهانه اى قابل قبول نيست.
• ايدز نياز به يك پاسخ جامع دارد
امروز به مناسبت روز جهانى ايدز، زمان آن فرا رسيده است تا مراتب قدردانى خود را به ميليون ها انسانى كه در سراسر جهان ايستاده و صادقانه و آشكارا درباره HIV/AIDS سخن گفته اند ابراز نماييم. زمان آن فرارسيده تا زنان، مردان و جوانانى كه سكوت خود را شكسته و انگ و تبعيضاتى كه بيمارى ايدز را احاطه كرده درهم شكسته اند بشناسيم. زمان آن فرارسيده تا تمام افرادى را كه با مبتلايان اين بيمارى همدردى كرده و آنان را در درمان يارى نمودند و از بقاى آنان حمايت كردند پاس بداريم و بالاخره زمان آن فرارسيده تا از رهبران كشورهايى كه تلاش هاى خود را براى جلوگيرى از ابتلا به عفونت HIV سرعت بخشيدند قدردانى نماييم. مبارزه با HIV/AIDS به معناى تلاش براى جلوگيرى، درمان و مراقبت به طور همزمان است. اگر در طول اين سال ها فقط يك نكته را ياد گرفته باشيم اين است كه اين بيمارى همه گير نياز به يك پاسخ جامع و هماهنگ دارد كه در عين حال پاسخگو و ارتقادهنده حقوق انسان ها بوده و HIV/AIDS را با بهداشت جنسيتى و بارورى پيوند مى دهد.
ثريا احمد عبيد مدير اجرايى صندوق جمعيت ملل متحد نيز ديگر مدير سازمان ملل است كه به مناسبت روز جهانى ايدز، بيانيه اى را منتشر كرده است. وى با اشاره به اين موضوع مى گويد:
ما نمى توانيم روند گسترش HIV/AIDS را معكوس نماييم مگر آنكه اقدامات پيشگيرانه از لحاظ دامنه و ميزان وسعت يابند. راهبردها مى بايستى تمامى افراد مبتلا منجمله افراد جوان كه نيمى از موارد جديد به اين بيمارى را در سراسر جهان تشكيل مى دهند دربرگيرد و به واقعيت هايى كه جوانان با آن روبه رو مى شوند پاسخ دهد.
چنانچه گسترش همه گيرى در شرايط محلى از راه فحشا و يا تزريق مواد مخدر ريشه مى گيرد راهبردها بايستى پاسخگوى متناسب اين رفتارها باشند. اگر بيمارى از طريق رابطه جنسى انتقال يافته، خويشتندارى و به تعويق انداختن اولين تجربه جنسى، تعداد شركاى جنسى كمتر، افزايش و تداوم استفاده از كاندوم براى زنان و مردان نقش مهمى را ايفا مى نمايد.
در بسيارى از كشورها، ازدواج و پايبندى زنان به آن به تنهايى كمكى به جلوگيرى از ابتلاى آنان به عفونت HIV نكرده است. اگر قرار است اقدامات پيش گيرنده موفق باشد، بايستى اين تلاش ها با تشويق مردان به رفتار مسئولانه تر و ارتقا و حمايت از حقوق انسانى تمامى زنان تكميل گردند. ما بايستى با هم بر روى دستاوردهاى موجود پايه گذارى نموده و مبارزه خود را در غلبه بر HIV/AIDS وسعت بخشيم.

Comments: Post a Comment