اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

اچ آی وی/ ایدز در خراسان HIV/AIDS IN KHORASAN

 آرشيو

This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.

 

Sunday, December 04, 2005

کوفی عنان گفت که نرخ ابتلا به اچ آی وی/ايدز و مرگ و مير ناشی از آن، سال گذشته بار ديگر افزايش يافته است.

وی گفت که سرعت گسترش اين بيماری آشکارا بيش از سرعت تلاش ها برای مهار کردن آن است و افزود که جوانان، به خصوص زنان جوان، نيمی از موارد تازه ابتلا را تشکيل می دهند.

وی برای يک نشست ويژه ايدز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد.

آقای عنان از دولت های سراسر جهان خواست برای مقابله با اچ آی وی و ايدز گام های بلندتری بردارند.

وى گفت" مبارزه با ايدز چالش بزرگ زمان و نسل ماست. فقط در صورتى كه ما از عهده اين چالش برآئيم مى توانيم جهانى انسانى، سالم و عادلانه داشته باشيم."

سازمان ملل متحد در سال ٢٠٠١ "اعلاميه تعهد در مورد اچ آی وی/ايدز" را که مورد توافق دولت های سراسر جهان قرار گرفته بود منتشر کرد. هدف اين توافقنامه توقف گسترش ايدز تا سال ٢٠١٥ بود.

موفقيت ها

کوفی عنان در آخرين گزارش خود در مورد ميزان پيشرفت اين موافقتنامه گفت موفقيت هايی حاصل شده است، اما از دولت ها خواست "به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند."

وی اخطار داد که اهداف اين اعلاميه، از جمله کاهش آلودگی به اچ آی وی در جوانان به ميزان ٢٥ درصد تا سال٢٠٠٥، تحقق پيدا نخواهد كرد.

وی گفت نيمی از کل موارد تازه آلودگی به اچ آی وی در جهان هنوز مربوط به افراد جوان است و آنها اغلب به خدمات پيشگيری دسترسی ندارند.

"اعلاميه تعهد در مورد اچ آی وی/ايدز" بر گسترش سريع برنامه های پيشگيری، مراقبت و معالجه و اينکه کشورها چگونه می توانند تاثير اين بيماری بر خانواده ها و اجتماع را کاهش دهند متمركز است.

اين گزارش می گويد که "يک گروه کوچک اما فزاينده از کشورها" پيشرفت های مهمی حاصل کرده اند.

موفقيت کامبوج در کاهش نرخ آلودگی به اچ آی وی در ميان زنان خودفروش و دستاوردهای باهاما در کاهش شيوع اچ آی وی و مرگ و مير ناشی از ايدز از جمله اين موارد است.

اما دبير کل سازمان ملل هشدار داد که شمار افرادی که به اچ آی وی/ايدز مبتلا می شوند همچنان در حال افزايش است.

با اين حال، در گزارش او آمده است که بودجه مبارزه با ايدز در کشورهای در حال توسعه از دو ميليارد دلار در سال٢٠٠١ به تقريبا هشت ميليارد دلار در سال ٢٠٠٥ افزايش يافته است، اما حتی اين رقم نيز کمتر از آن چيزی است که به اعتقاد سازمان ملل برای مقابله اصولی با اين اپيدمی ضرورت دارد.

بنابه اين گزارش شمار زنانی که به خدمات لازم برای پيشگيری از انتقال ويروس از مادر به فرزند دسترسی دارند به ميزان ٧٠ درصد افزايش يافته است و شمار جوانانی که آموزش ايدز ديده اند دو برابر شده است.

اما اين گزارش اخطار داد که در پايان سال٢٠٠٤ تنها١٢ درصد از شش ميليون انسانی که در سراسر جهان به معالجات ايدز نياز داشتند عملا به آن دسترسی داشته اند و از هر پنج نفر يک نفر به خدمات پيشگيری دسترسی دارد.

Comments: Post a Comment